Zelfredzaamheid

Zelfredzaamheid

Voor alle kinderen is het belangrijk dat ze zich kunnen ontwikkelen naar een vorm van zelfstandigheid. Het ene kind is er eerder aan toe dan de anderen. Zij leren zich zelfstandig aankleden, kunnen zelf hun broodje smeren, veters strikken, tanden poetsen, schooltas inpakken, zelfstandig spelen en hun kamer opruimen.

  • Voor sommige kinderen is dat niet vanzelfsprekend, zij hebben moeite met die vaardigheden en activiteiten.
  • Motorische krijgen zij het niet voor elkaar om die veters te strikken of ze hebben geen idee wat en hoe ze kunnen spelen, waar moet ik beginnen met mijn kamer op te ruimen? Als het kind aan iets begint maakt hij het nooit af. Hij is alweer afgeleid en gaat wat anders doen. Of tanden poetsen en haren wassen is een drama.
  • Het liefst ontwijkt hij deze handelingen. Als u deze problemen signaleert bij u kind kan het inschakelen van een ergotherapeut in veel gevallen erg waardevol
  • Wij kunnen samen met u en uw kind kijken waarom een handeling moeizaam gaat, welke vaardigheden kan een kind trainen dat het wel lukt.
  • Misschien heeft het kind al vaardigheden en moet zij deze leren goed te gebruiken. Samen wordt er gekeken naar de voorwaarden om dat zo goed mogelijk te kunnen doen.
  • Elke kind groeit van het zelfstandig kunnen uitvoeren van handelingen.

Ervaring: De ergotherapie van Erna voor onze dochter Dagmar

Dit is iedere keer weer een uitdaging voor Dagmar. Dagmar wil graag handelingen leren die haar zelfstandigheid vergroten en Erna weet hier heel goed op in te spelen. Erna bied haar soms een spel aan om haar te vaardigheden te vergroten maar ook voert zij soms een serieus gesprek met Dagmar.

Erna is echt geïnteresseerd en blijft ook informeren of er nog vragen / problemen zijn. Ze kan goed buiten de lijnen denken en denkt zeer beslist in oplossingen en niet in problemen.

Dit maakt voor Dagmar dat ze in de tijd die ze nu al bij Erna is nog steeds vooruitgang boekt en ik voor thuis handvatten krijg als er zaken “niet “ willen. Ook school krijgt deze handvatten aangeboden en gaat ermee werken.

Dagmar leert bij Erna ook met haar beperking omgaan en hierin zelfstandig te denken welke stappen er nodig zijn om toch tot een oplossing te komen of hoe hulp te vragen.

Ik als moeder vind Erna een gigantische therapeut die goed kan motiveren, stimuleren en alles positief benaderd.